Acte necesare pentru încheierea unui contract de vânzare-cumpărare imobil
- Acte de identitate părţi (vânzător și cumpărător);
- Acte de proprietate asupra imobilului ce face obiectul tranzacţiei (după caz: contract vânzare-cumpărare, contract de donaţie, sentinţă/decizie civilă definitivă şi irevocabilă, act de adjudecare, titlu de proprietate, certificat de moştenitor etc.);
- Certificat de atestare fiscală privind impozitele si taxele locale eliberat de către Primăria competentă, din care să rezulte că impozitul datorat bugetului local este achitat la zi. Certificatul de atestare fiscală este valabil 30 de zile. În situaţia înstrăinării dreptului de proprietate asupra unui bun aflat în coproprietate, certificatul de atestare fiscală se eliberează pe numele fiecărui proprietar, proporţional cu cota-parte de proprietate indiviză a acestuia, astfel încât la înstrăinarea întregului bun aflat în coproprietate se impune să se solicite tuturor coproprietarilor certificate de atestare fiscală, pentru cota deţinută de fiecare dintre ei;
- Extrasul de carte funciară pentru încheierea contractului în formă autentică, care se obţine prin intermediul biroului notarial şi este valabil 10 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii;
- Certificatul de performanță energetică, eliberat de un auditor energetic atestat. Nu este nevoie de certificatul de performanță energetică în situația în care imobilul obiect al contractului este o construcție independentă cu o suprafață mai mică de 50 m.p.; conform Legii nr. 372 Republicată*)/2005 privind performanţa energetică a clădirilor;
- În cazul apartamentelor, adeverinţa eliberată de asociaţia de proprietari sau locatari , semnată de presedintele si de administartorul asociației de proprietari, care să arate situația datoriilor față de asociațe faţă de aceasta (întreţinere, cheltuieli, reparaţii, cheltuieli comune etc.);
- Ultima factură și chitanță privind plata la zi a utilităţilor aferente imobilului.
- Certificat de atestare fiscală a persoanei juridice valabil, eliberat de ANAF;
- Certificatul de înregistrare la Registrul Comerţului sau actul în baza caruia îsi desfăşoară activitatea persoana juridică;
- Certificat constatator valabil, eliberat de Registrul Comertului (pentru societăţi comerciale). În lipsa certificatului constator, biroul notarial poate elibera, contracost, un extras prin serviciul RECOM Online;
- Împuternicire (delegaţie, hotărâre A.G.A) pentru reprezentantul persoanei juridice la încheierea actului (dacă este cazul).
- Hotărâre A.G.A din care să rezulte acordul asociaților cu privire la vânzarea bunului aflat în proprietatea societății.
Note:
[1] Vânzarea se poate realiza doar dacă imobilul este întabulat.
[2] Adeverinţă din partea asociaţiei de proprietari, care să reprezinte dovada achitării la zi a cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari sau, după caz, datoriile față de asociație, eliberată în original sub semnătura preşedintelui şi a administratorului asociaţiei de proprietari, cu precizarea numelui şi prenumelui acestora, şi cu ştampila asociaţiei de proprietari. În cazul existenţei unor datorii către asociaţia de proprietari, înstrăinarea apartamentului se poate face numai dacă se introduce în contract o clauză privitoare la preluarea datoriilor de către cumpărător, potirivit art. 33 alin. 2 lit. b din Legea nr. 196/2018 privind asociațiile de proprietari.